בלוג ומאמרים

שילוב מנצח: שיפוץ דירה במהלך תמ"א 38

בעולם הנדל"ן אחד המהלכים להעצמת והזנקת שווי הנכס הוא באמצעות שיפוץ מקיף. זה כבר לא סוד, ואנשים רבים בחרו לרכוש נכס להשקעה במחיר זול, לשפץ אותו ולאחר מכן להשכירו במחיר גבוה בהרבה. ניתן לראות מקרים כאלה בעיקר במקומות כמו באר שבע, שם רכשו משקיעים פרטיים דירות ישנות רבות, ערכו שיפוץ לדירה והשכירו אותה לסטודנטים שלומדים בדרך כלל באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. משקיעים אחרים בחרו לרכוש דירות ישנות, לבצע בהן ריענון מקיף גם ברמת התשתיות (ביוב, צנרת, חשמל וכן הלאה) ולמכור את הנכס בשווי גבוה בהרבה, לעיתים אף ב-40% אחוז יותר משווי הנכס במקור. יש לקחת בחשבון כמובן את עצם העובדה שכל מלאכת השיפוצים עלתה כסף גם כן. אבל היכן מסתתר הכסף הגדול? ובכן, ישנו שילוב אחד שיכול לאפשר זינוק משמעותי ביותר לשווי הדירה.

מה זה תמ"א 38?

במקור, תכנית התמ"א באה על מנת לחזק את בסיסם של בניינים או מבנים ישנים ברחבי הארץ, על מנת שיעמדו איתן בפני תופעות טבע וכנגד רעידות אדמה בפרט. בפועל, תמ"א 38 משמשת בעיקר כחלון הזדמנויות לדיירים וקבלנים לשתף פעולה ולהרוויח יחדיו. כאמור, ניתן לומר על רגל אחת שמדובר באוסף של רגולציות שמטרתן הוא מניעת קריסת מבנים בעת רעידות אדמה, והיא יוזמה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ואושרה ע"י ממשלת ישראל בשנת 2005. המבנים "הזכאים" לתמ"א 38 הם מבנים אשר היתר הבניה שלהם הוענק להם לפני 1980. הביצוע עצמו מתבצע ע"י מהנדסים וקבלני בנייה, אשר מקבלים אישור מדיירי בניין אשר עומד בתקנים, ומתחילים במלאכת השיפוץ. מעבר לחיזוק הבניין, בפועל גם משפצים את כולו, פנים וחוץ ואף מרימים קומות נוספות אשר יהיו בבעלות הקבלנים בעת גמר הביצוע.

חסרונות ויתרונות לדיירי הבניין

באופן פרקטי, שווי הדירה עולה פלאים. מבניין ישן ועתיק, הופך המבנה לחדיש, מודרני, בעל מספר קומות רב, וברוב המקרים גם עם תוספות חדשות כמו מעליות, ממ"ד, ועוד. כלפי חוץ גם מתבצע שינוי ניכר, והבניין נראה ברוב המקרים כאלו זה עתה סיימו לבנות אותו. למעשה, אתם מרוויחים הרבה מאוד כסף בלי לעשות דבר. האמנם כך? לא בדיוק, יש לקחת בחשבון כי במהלך כל מלאכת התמ"א 38 אשר תעשה בבניינכם, אתם תגורו שם. מכאן, שתסבלו במשך תקופה מאוד ארוכה מרעש, לכלוך וזוהמה.

מינוף הזדמנויות

שווי הדירה שלכם יעלה, את זה כבר אמרנו. אז מדוע לא להיסחף לתוך כל השינוי המאסיבי הזה וליהנות מעלייה עוד יותר ניכרת של שווי הנכס? אנחנו כמובן מדברים על תמ"א 38, ובד בבד על שיפוץ דירה באופן פרטני. גם כך מרעיש, מעצבן ולא נעים, אז למה לא תשפצו את דירתכם, סוף סוף, ותיהנו גם מבניין משופץ וגם מדירה מחודשת? בכך תוכלו ליהנות מנכס ששוויו כמעט יוכפל! זו איננה משימה קלה, אך לדעתנו – שווה את זה.