בלוג ומאמרים

שימור אתרי מורשת

העמותה לשימור אתרי מורשת היא זאת שאחראית על שימור בתים לאתרים היסטוריים שונים ברחבי הארץ, והיא למעשה עמותה הפועלת בשיתוף עם החברה להגנת הטבע. שימור אתרי מורשת שונים יעילה למטרות שונות, ובניהם להבאת תיירים האוהבים לפקוד אתרים היסטוריים שונים ובמטרה לשמר את הקיים לאות הזדהות בפני המונים. את עבודות שימור אתרי מורשת מבצעות חברות חיצוניות אשר מספקות שת שירות זה, ולכן עליהן להיות עם ניסיון רב ומוניטין בכדי לספק עבודה מקצועית ועל פי החוקים והתקנות הקיימים בעת שימור אתרים אלה.

שחזור או שימור אתרי מורשת המסוכנים לציבור

את המבנים המיועדים לשימור לא תמיד ניתן לשמר בשל סיבות שונות, כיוון שלעתים מצב הבנייה כל כך גרוע שיש צורך לבצע שחזור ותיקון של אתרים אלו כדי למנוע סכנה לציבור, ולכן כאן העבודה רבה יותר, כיוון שישנם מקרים בהם המבנים ללא תשתיות מתאימות, הקירות ממש מתפוררים, הם מסוכנים מבחינה בטיחותית, אין מעקות, המדרגות אינן בטיחותיות וכו'. לכן, במקרה שכזה חשוב שחברה הבנייה האחראית על שימור אתרי המורשת תספק עבודה מקצועית ועל פי התקנות הקיימות בחוק.

סוגי מבני מורשת ששומרו בישראל והבשורה לקבלנים

מהצפון ועד הדרום ניתן למצוא רשימה ארוכה של שימור אתרי מורשת וכיום הם משמשים למטרות שונות, חלקם לאתר תיירותי מרשים המושך אליו תיירים רבים, חלקם כבתי ספר ומכללות כדוגמת המבנה של הגימנסיה בהרצליה, חלקם משמשים כבתי כנסת, כמוזיאונים, תחנות רכבת ועוד מיני פעילויות אחרות. ישנם גם מקרים שבהם משמרים את אתרי המורשת והופכים אותם לנכסים למכירה, למטרת מגורים או משרדים, אולם לרוב לא. חשוב לציין כי חל חוק האוסר את הריסת אתרי מורשת, ואף יותר מזה קבלנים שיהרסו אתרי מורשת יאלצו לשלם קנסות כבדים במיוחד, ואף פעם פסק בית משפט על קבלן שהרס אתר מורשת לבנות את המבנה מחדש לגמרי. חשוב להבין כי ישנם מקרים בהם קבלנים מעוניינים לבנות בשטח מסוים ופתאום הם מגלים כי ישנו אתר מורשת בשטח, ולכן דבר זה יכול להרוס להם את התכנונים שקבעו מראש.

ראה עוד: פרויקט פינוי בינוי