בלוג ומאמרים

תמ"א 38 תיקון 3

תמ"א 38: מעט היסטוריה שימושית

בשנת 2005 אושרה תכנית המתאר הארצית אשר מוכרת בתוך "תמ"א 38" לחזוק מבנים, במקור מפני רעידות אדמה. התכנית מתייחסת לבניינים אשר ההיתר לבנייתם ניתן לפני שנת 1980 ובכך, ככל הנראה לא הוכנו כראוי לסכנת רעידות האדמה. ככלל, התכנית עדיין מיועדת לקבוע הסדרים לחיזוק מבנים, לא רק מפני רעידות אדמה, כגון תוספות בניה אשר לעיתים קרובות גם משפרות את פני הבניין. תוקף התכנית הוארך כמה פעמים.

תמ"א 38 תיקון 3 – מי הוא? : היסטוריה ומשמעות

תמ"א 38 תיקון 3 אושר בסוף נובמבר בשנת 2016, ארש היווה מעין שיטה חדשה למסלול התמ"א 38 אשר היה מוכר עד אז: מסלול פינוי בינוי. על פי שיטה זו, ניתן להשתמש באופן יעיל יותר בשטח הקיים של המבנה, אשר לעיתים קרובות מסוגל להכיל בניין גדול יותר, או גבוה יותר.תמ"א 38 תיקון 3, מאפשר להוסיף לבניין תוספת של 1.5-3.5 קומות (משתנה מבניין לבניין).

תמ"א 38 פינוי בינוי: יתרונות וחסרונות

לתהליך פינוי הבינוי כמה יתרונות מובנים, אולם נפרט אותם עבור מי שחדש בתהליך:

  • בחלק מן הפעמים, תמ"א 38 פינוי בינוי, מהווה רק שיפוץ קוסמטי לבניין, בעוד שפינוי בינוי מהווה שיפוץ יסודי יותר. בייחוד כאשר הבניין שלכם ישן יחסית, סביר להניח כי התשתיות שלו כבר "לא משהו", הרצפות כבר מתנדנדות בחלקן וכו'. תמיד ניתן לעשות שיפוץ כולל כמובן, אבל למה? בפינוי בינוי ניתן לפתור את כל הבעיות הללו בבת אחת!
  • עם חברה רצינית בעלת אחריות ואמינות, תקבלו גם גב ופתרון דיור הולם, לצד חוזה הוגן – פינוי בינוי לא חייב להיות מסורבל. חברה רצינית כאמור תדאג לכם גם בזמן הבנייה, כך שתוכלו להרגיש בטוחים ומכוסים עד גמר הפרויקט.
  • ערך הדירה עולה פי כמה, דהיינו – ערך הדירה החדשה יהיה שווה הרבה יותר מאשר הדירה הישנה.

באשר לחסרונות של התהליך:

  • ההריסה והבנייה עלולה לקחת זמן יחסית ארוך, אף מזה של תמ"א 38 שאיננה פינוי בינוי.
  • ייתכן והדיירים יעמדו בפני הוצאות כספיות לא צופיות, כתוצאה מן המעבר החדש.
  • יתכנו בעיות תוך כדי הריסה או בניה, אשר יתגלו באופן מפתיע.

לסיכום,

תהליך פינוי בינוי הוא משתלם כמעט ברוב המקרים, אולם עניין זה תלוי במידה רבה בחברה עמה תבחרו להתקשר. במידה ואכן יהיה מדובר בחברה בעלת ניסיון, אמינות וכד', תוכלו לשבת בראש שקט בידיעה שחתמתם על חוזה הוגן ושהפרויקט אכן יצא אל הפועל בצורה הטובה ביותר.

ראה עוד: תמ"א 38 תיקון 2